Monday, October 18, 2010

Di Manipal, India-part 2

Bismillahirahmanirrahim..

Terima kasih cik Ran Itchuki a.k.a cik ipah dan seorang lagi yang tak perkenalkan diri atas cubaan anda.

Macam dah boleh dijangka jawapannya kan?

Cerita seterusnya bersambung...

"Allahu akbar..Allahu akbar.."

Seluruh warga dewan terdiam..

Sunyi..

Cepat-cepat seseorang bertindak menutup azan..

Tidak kelihatan siapa empunya tangan tersebut..

Lagu hindustan menjadi pilihan si dia..

Penari-penari kegirangan lantas memulakan langkah tarian yang mengasyikkan..

Sejurus mereka mula menari dan sedetik setelah azan dimatikan, hampir separuh dewan bertepuk tangan kegembiraan..

Bukan itu sahaja malah sorakan juga bersahutan..

Terkejut saya..terkilan..speechless..

Mata saya tertangkap pada seorang jejaka Muslim di hadapan saya..

"Amboi, gembiranya dia bertepuk tangan.."hati saya bertambah geram..bukan setakat tak menghormati azan, malah mereka boleh bersorak!!!!

Untuk pengetahuan, hampir separuh warga dewan adalah orang Islam. Malah ada antara AJK Pelaksana pun terdiri daripada kalangan Muslim.

Pada asalnya, saya memang bercadang untuk melarikan diri daripada konsert terbabit. Lari ke Pejabat Polis untuk selesaikan urusan pasport pelajar luar negara. Masih berbaki setengah jam daripada masa yang dirancang untuk beredar secara senyap-senyap daripada majlis lagho itu.

Tapi, melihatkan apa yang berlaku pada waktu itu, saya mengajak kawan-kawan saya untuk beredar sahaja daripada majlis tersebut. Dengan harapan akan ada yang terfikir kenapa saya bertindak sebegitu. Kami pun keluar dengan perasaan yang sangat hampa...meninggalkan majlis yang dikatakan 'wajib' itu..

2 comments:

Miss Ran said...

yeah sy dapat gak tuh
orang islam tak sedar diri
kalo kat malaysoa pon ley lupe diri
ni kan pulak kat sne
selamat sy msih lagi menghormati azan....n org2 non muslim pon paham akannya~~~~ICHUKI je

adziemah said...

rajinnya membaca blog ku ini..hehe