Saturday, August 28, 2010

Mari berbahasa Kelantan

Salam warahmatullah,

APABILA PAK ARAB 'KECEK KLATE'

Sukacita ingin saya ceritakan tentang video di bawah ini. Video ini dijumpai di blog ini. Saya letak semula video ini di blog c-u-d-jannah supaya pembaca blog ini pun dapat menontonnya.

video


Macam mana? Menarikkan?

Teringat hari itu saya ajak ibu dan ayah tengok video ini bersama-sama, Ya Allah, ibu ayah gelak tak sudah-sudah. Ibu memang orang kelantan, ayah pula orang selangor. Walaupun bukan orang kelantan, ayah hebat kecek klate.

Ayat paling best yang pak Arab ini sebut :-

"Sayo suko makan *budu" ^^

Point saya bukan nak cerita pasal 'orang Arab pandai cakap kelantan'.

Sebenarnya saya nak cerita tentang orang Melayu pandai berbahasa Arab. Teringat satu kuliah subuh ini, penceramah tu cakap Dewan Pustaka Bahasa telah menggunakan 1600 perkataan yang dipinjam daripada Bahasa Arab. Contohnya:- iman, hidayah, istiqamah. Kalau nak ikutkan, kita-kita ini pandai cakap bahasa arab la kan? hehe..hebat..hebat..

KELAS BAHASA ARAB


Al-kisah bermula apabila saya mengajukan hasrat untuk belajar bahasa Arab kepada ibu. Memandangkan cuti panjang.

Ibu kata "Ada Ustazah ****** ni buat kelas tambahan bahasa arab, dekat saja, dekat bangi"

"Ha? Itu Ustazah yang ajar kite bahasa Arab masa form 1 dengan form 2 kat SMK Saujana Impian" saya terkejut bukan kepalang. Tak kusangka-sangka.

Ustazah telah menempatkan saya di kelas bersama Tingakatan 4 memandangkan Ustazah rasa saya sudah ada basic (tapi ustazah, saya dah lama sangat tinggalkan bahasa Arab, dah tak ingat.. ^^' )

Di kelas itu, terasa diri ini sedikit 'tua'..tapi tak kisahla, bukan orang perasan. Muka macam sebaya (perasan!)

Suami ustazah yang mengajar. Sepanjang kelas, saya terlopong saja sebab ustaz cakap bahasa Arab. Ya Allah, tak paham apa-apa. Oleh sebab ustaz perasan muka saya berkerut-kerut, kadang-kadang ustaz terangkan maksudnya.

Banyak istilah yang saya tak faham. Sesetengah perkataan saya rujuk kepada adik yang di sebelah saya. Rupa-rupanya, maksud perkataan-perkataan itu ialah baris atas, baris bawah, dan baris hadapan. Maaflah, tak dapat nak tulis kat sini sebab dah tak ingat istilah tersebut. Orang belajar bahasa Arab mungkin tahu.

Sesudah kelas tamat, saya pun berfikir, "susahnya!!! susah sangat!!"

Hajat di hati nak berhenti, tapi bila teringat pak Arab ini belajar bahasa Melayu sampai bertahun-tahun, saya pun bertekad untuk tidak berputus asa.

~USAHA TANGGA KEJAYAAN~



Sumber: sini


Sebenarnya saya nak tanya sahabat-sahabat, apakah cara terbaik untuk mahir berbahasa Arab?

Saya plan nak ikut cara DR DANIAL ZAINAL ABIDIN (idola saya).

Melalui cerita Dr Danial, sewaktu belajar Medic di Alexandria, Mesir, semua pembelajaran dalam English. Di sana, terdapat banyak ceramah daripada Sheikh-sheikh yang hebat. Tapi, Dr. Danial tak faham. Oleh sebab mempunyai motivasi yang tinggi untuk mendalami ilmu-ilmu daripada ulama-ulama, maka dia pun belajar bahasa Arab sendiri-sendiri. Dr Danial pandai bercakap bahasa Arab dengan cara menghafaz kamus bahasa Arab dan bergaul dengan orang Arab.

Kamus dah saya beli, baru hafaz 1 daripada 375 muka surat = 20 perkataan. Jauh lagi perjalanan. Moga Allah kuatkan semangat saya untuk belajar bahasa kampung saya.

Mungkin ada yang tertanya-tanya, "kenapa kampung? Penulis berasal daripada Timur Tengah ke?"

Maksud saya, "Kita kan keturunan Nabi Adam, Nabi Adam kan tinggal di syurga sebelum berpindah ke bumi. Jadi, kampung asal kita semua syurga lah. Bahasa Arab kan bahasa Syurga."

Kalau ada orang tanya, "Kampung kat mana?" Jadi, jawablah syurga. ^^ InsyaAllah.

Ha, saya teringat satu soalan yang menarik.

Cuba check Firman Allah:-


”Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: ”Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.” Mereka berkata: ”Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?”. Tuhan berfirman: ”Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui”

(Al-Baqarah:30)

Pernah sahabat-sahabat terfikir, kenapa Allah berfirman nak jadikan khalifah hidup di muka bumi sedangkan Allah ciptakan Nabi Adam a.s dan Hawa tinggal di syurga buat sementara waktu? Kenapa tak terus jadikan Nabi Adam a.s di muka bumi? Apa pentingnya peristiwa pohon larangan itu? Ingin saya tekankan di sini, tiada kesilapan pada wahyu Allah ini.

Saya tinggalkan sedikit homework buat sahabat-sahabat semua. Selidiklah menggunakan sumber-sumber yang sohih. Bertemu lagi di medan cyber ni dan kita akan bincangkan bersama-sama. InsyaAllah.

Kamus Bahasa Hari ini:-

Budu: Sejenis makanan yang diperbuat daripada ikan bilis, ia merupakan makanan orang kelantan. Sedap! Lebih sedap sekiranya dimakan bersama-sama ikan bakar dan nasi putih panas-panas. Budu Cap Ketereh yang terbaik~.Sekali rasa, pasti termimpi-mimpi. (^_^)

wassalam..


Tuesday, August 17, 2010

Meng'iklan' Iklan Ramadhan

Salam warahmatullah..

Saya tak pasti kalau ada orang yang mempunyai minat yang sama seperti saya iaitu amat suka menonton iklan. Biasanya saya lebih minat tengok iklan berbanding menonton cerita yang ditayangkan. Lebih-lebih lagi kalau sudah berbulan-bulan tak tengok tv (duduk di asrama) Tapi, akhir-akhir ini, makin banyak iklan yang 'bukan-bukan' di tv Malaysia- tak sesuai ditonton oleh semua pihak dan ada juga yang tak sesuai dijadikan tontonan bagi Muslim. Ishk..ishk..ishk..

Anda semua perasan tak di bulan ramadhan ini, sungguh banyak iklan berbuka puasa. Iklan pelbagai jenis makanan ( Saji, Lipton, Marigold, lain-lain). Lebih-lebih lagi beberapa minit sebelum azan Maghrib di TV1. Tak kurang juga iklan untuk hari raya. Jualan murahlah..jualan runtuhlah...

Ramadhan baru bermula, iklan raya dah ditayangkan. Begitu kita tak sabar menanti hari raya sedangkan Ramadhan itu merupakan bulan yang penuh dengan keberkatan. Sepatutnya kita semua ternanti-nanti akan kedatangan Ramadhan Al-Mubarak. Bukan menanti Ramadhan kerana Bazar Ramadhan. Kalau hanya disebabkan itulah, maka apa bezanya kita dengan Non-Muslim.

Seorang Non-Muslim beritahu saya, "Saya suka bulan ini, banyak jual kuih-kuih sedap-sedap."

Berbalik kepada tajuk post kali ini, sebenarnya saya nak meng'iklan' beberapa iklan yang dijumpai daripada youtube dan tv berkenaan BULAN RAMADHAN

*Iklan Petronas Malaysia. Mesti ramai yang pernah tengok iklan ini.Komen saya: "Saya suka iklan ini, ada pengajaran yang bermakna."

video

*Iklan Indonesia. Komen saya: "Iklan yang comel. Budak kecik ni memang comel" (pendapat saya lah)

video


*Iklan Arab (tak tahu negara mana) yang mempromosi salah-satu amalan ibadah di bulan Ramadhan iaitu Qiam. Sila rajin-rajinkan diri untuk menekan link ini. Komen saya: "Insaf"



*Iklan Arab yang mengajak memperbanyak bacaan Al-Quran. Komen saya :"Fenomena yang di luar kebiasaan kalau terjadi di Malaysia "(betul tak?)

*Iklan Indonesia yang mengajak kita memberi sedekah. Komen saya: "Iklan yang simple."


*Iklan Indonesia. Cerita tentang gosip atau mengumpat di bulan puasa. Komen saya: "Iklan ini comel dan memang ter'kena' lah."


*Iklan Indonesia mengisahkan budak tak tahan nak berbuka puasa. Komen saya: "Mak dia macam tau-tau je. Inilah yang dikatakan naluri keibuan."

Menarik sungguh iklan-iklan ini. Alangkah bagusnya kalau stesen tv di Malaysia banyak menayangkan iklan-iklan sebegini. Disamping menarik, terdapat juga pengajaran. Kita kata negara kita 'negara Islam'. Inilah salah satu cara menarik minat mereka bukan Islam untuk mengenali Islam dengan lebih mendalam.

Semoga anda semua terhibur dan mendapat pengajaran daripada iklan-iklan yang saya kongsikan. Boleh juga memberi komen tetang iklan-iklan ini. Kalau nak berkongsi iklan yang menarik pon boleh. Tafaddhol !

Wallahu`alam

Sunday, August 8, 2010

Imam Muda



IMAM MUDA

"Anda yang menyaksikan pencarian imam muda unggul...."Tau tak dekat mana boleh dengar ayat ini? Inilah dialog yang selalu digunakan oleh hos Imam Muda 2010 di astro Oasis. Sudah berjaya pun mencari imam muda terunggul iaitu imam muda Asyraf.

Segelintir orang akan bertanya, "Program apa itu?" Program Imam Muda 2010 ialah rancangan kerohanian nntuk memberi pendedahan kepada masyarakat tentang peranan sebenar seorang imam.

Pada mulanya, saya memang tak nak tengok kerana saya sangkakan program ini melibatkan keuntungan melalui undian sms seperti Akademi Fantasia. Tapi rupanya pemarkahan diambil 50% ujian teori dan 50% ujian praktikal.

Mari kita lihat komen-komen negatif mengenai program realiti ini.

"Program ini nak cari glamor."
"Pendakwah tak semestinya ada uniform tertentu."
"Macam tunjuk baik saja."

Respon saya: Kenapa anda-anda ini selalu berfikir dari sudut negatif? (atau mereka ini tak puas hati kerana tak terpilih)

Kalau masuk tv saja dipanggil gila glamor. Benda yang baik pun dituduh itu dan ini. Bukankah lebih baik kita beri sokongan.

Program baik seperti ini memang patut di'glamor'kan. Bayangkan kalau tak dipromosikan, lebih-lebih lagi program islamik sebegini, sudah tentulah tak ada orang yang tahu.

Soal uniform pula, saya rasa tak ada masalah kalau peserta Imam Muda ada baju uniform tersendiri. Nampak lebih seragam. Dengan adanya baju uniform tak bermaksud semua pendakwah perlu memakai baju yang formal untuk berdakwah tetapi membawa mesej penting yang patut ada pada para pendakwah iaitu hendaklah berpakaian KEMAS dan BERSIH. Zuhud adalah sifat yang baik, tapi janganlah disalah ertikan dengan berpakaian comot dan kotor. Sehinggakan non-Muslim melihat Muslim itu berimej kusut.

Zaman sekarang artis selalu dijadikan contoh bagi remaja. Baru-baru ini ada pelajar AF secara rasminya diangkat menjadi ikon belia. Remaja mula terikut-ikut 'ikon' mereka. Hiburan keterlaluan dan batasan pergaulan tak dijaga. Inikah contoh yang baik bagi Muslim?
Saya berpendapat para peserta Imam Muda boleh dijadikan qudwah hasanah ataupun ikon Muslim Super. Antara ciri-ciri yang patut kita ikut:-

  • Setiap hujah ada dalil berdasarkan Al-Quran dan hadis.
  • Pandai mengaji Al-Quran dan mengetahui maknanya.
  • Hafal ayat Al-Quran.
  • Mengetahui bahasa Arab.
  • Berpengetahuan luas dalam agama.
  • Sahsiah terpuji
  • Pergaulan dijaga
Imam TUA vs MUDA

Kenapa mesti ambil pemuda untuk rancangan ini? Rasanya ramai yang dah tau ape jawapan nya..(klu : surah Al-Kahfi) sila rajin-rajinkan diri untuk mentelaah buku-buku. (perlukah saya huraikankan?)

EPISOD-EPISOD

Setiap episod dalam rancangan ini memberikan pembelajaran yang berbeza-beza bagi penonton terutamanya saya. Antara pembelajaran yang dipertontonkan ialah :-

  • Penyembelihan
Saya teringat satu presentation English dalam kelas saya, rakan sekelas menunjukkan cara-cara menyembelih ayam (ayam tiruan a.k.a patung ayam). Sejurus video penyembelihan ayam secara Islam yang sebenar ditayangkan, kedengaran rakan-rakan non-Muslim berbisik-bisik seolah-olah ngeri. Malangnya mereka tak diberitahu kebaikan daripada sembelihan sebegitu. Daripada episod Imam Muda, cara-cara dan hikmah penyembelihan ayam secara Islam dihuraikan dengan jelas.
  • Outdoor activities

Ada aktiviti sukan seperti paintball, berkayak, menunggang kuda. Ini menunjukkan kepentingan mempunyai fizikal yang sihat dalam diri pendakwah (cakap kat diri sendiri juga).
  • Penceraian
Episod Penceraian pula mengisahkan cara imam muda memberi kaunseling kepada pasangan yang ingin bercerai. Sewaktu saya di INTEC, seorang non-Muslim, Chinese, bertanya pada saya.

"Orang Islam ini kalo husband tak suke, dia just ckp, "I ceraikan U". But, perempuan tak boleh nak bercerai walaupun husband dia jahat. "

Lihat. Inilah satu daripada bermacam-macam salah faham tentang Islam dalam kalangan Non-Muslim. Mereka melihat Islam merendahkan martabat wanita sedangkan ada saluran lain yang boleh diambil oleh isteri iaitu memohon cerai.

Selain itu, para peserta menziarahi rumah anak yatim, dan rumah orang tua-tua. Sungguh menginsafkan dan menyedihkan.

Nabi SAW telah bersabda di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Ibnu Maajah yang bermaksud:-

“Sebaik-baik rumah ialah rumah orang Islam yang ada di dalamnya anak yatim yang diasuh dengan baik dan sebaliknya seburuk-buruk rumah adalah rumah orang-orang Islam yang ada anak yatim tetapi tidak dijaga dengan baik”


Berdasarkan hadis ini, jelas betapa Islam mementingkan kebajikan anak yatim. Di kesempatan ini, saya mengajak kita semua meluangkan masa dan tenaga buat mereka yang memerlukan kasih sayang. InsyaAllah. Kita semua cuba sama-sama boleh?

Alhamdulillah, akhirnya siap juga post kali ini, setelah selama berhari-hari mengarangnya. Lama sebab tertangguh-tangguh oleh pelbagai perkara. Sejak Imam Muda masih belum melangkah ke final hinggalah ke hari ini. Syukur selesai juga. Saya berdoa moga rancangan Imam Muda Siri akan datang lebih memberi manfaat serta dapat menarik lebih ramai penonton dan akhirnya penonton-penonton dapat mempertingkatkan pengetahuan serta amal masing-masing.

Wallahu`alam