Saturday, August 28, 2010

Mari berbahasa Kelantan

Salam warahmatullah,

APABILA PAK ARAB 'KECEK KLATE'

Sukacita ingin saya ceritakan tentang video di bawah ini. Video ini dijumpai di blog ini. Saya letak semula video ini di blog c-u-d-jannah supaya pembaca blog ini pun dapat menontonnya.



Macam mana? Menarikkan?

Teringat hari itu saya ajak ibu dan ayah tengok video ini bersama-sama, Ya Allah, ibu ayah gelak tak sudah-sudah. Ibu memang orang kelantan, ayah pula orang selangor. Walaupun bukan orang kelantan, ayah hebat kecek klate.

Ayat paling best yang pak Arab ini sebut :-

"Sayo suko makan *budu" ^^

Point saya bukan nak cerita pasal 'orang Arab pandai cakap kelantan'.

Sebenarnya saya nak cerita tentang orang Melayu pandai berbahasa Arab. Teringat satu kuliah subuh ini, penceramah tu cakap Dewan Pustaka Bahasa telah menggunakan 1600 perkataan yang dipinjam daripada Bahasa Arab. Contohnya:- iman, hidayah, istiqamah. Kalau nak ikutkan, kita-kita ini pandai cakap bahasa arab la kan? hehe..hebat..hebat..

KELAS BAHASA ARAB


Al-kisah bermula apabila saya mengajukan hasrat untuk belajar bahasa Arab kepada ibu. Memandangkan cuti panjang.

Ibu kata "Ada Ustazah ****** ni buat kelas tambahan bahasa arab, dekat saja, dekat bangi"

"Ha? Itu Ustazah yang ajar kite bahasa Arab masa form 1 dengan form 2 kat SMK Saujana Impian" saya terkejut bukan kepalang. Tak kusangka-sangka.

Ustazah telah menempatkan saya di kelas bersama Tingakatan 4 memandangkan Ustazah rasa saya sudah ada basic (tapi ustazah, saya dah lama sangat tinggalkan bahasa Arab, dah tak ingat.. ^^' )

Di kelas itu, terasa diri ini sedikit 'tua'..tapi tak kisahla, bukan orang perasan. Muka macam sebaya (perasan!)

Suami ustazah yang mengajar. Sepanjang kelas, saya terlopong saja sebab ustaz cakap bahasa Arab. Ya Allah, tak paham apa-apa. Oleh sebab ustaz perasan muka saya berkerut-kerut, kadang-kadang ustaz terangkan maksudnya.

Banyak istilah yang saya tak faham. Sesetengah perkataan saya rujuk kepada adik yang di sebelah saya. Rupa-rupanya, maksud perkataan-perkataan itu ialah baris atas, baris bawah, dan baris hadapan. Maaflah, tak dapat nak tulis kat sini sebab dah tak ingat istilah tersebut. Orang belajar bahasa Arab mungkin tahu.

Sesudah kelas tamat, saya pun berfikir, "susahnya!!! susah sangat!!"

Hajat di hati nak berhenti, tapi bila teringat pak Arab ini belajar bahasa Melayu sampai bertahun-tahun, saya pun bertekad untuk tidak berputus asa.

~USAHA TANGGA KEJAYAAN~



Sumber: sini


Sebenarnya saya nak tanya sahabat-sahabat, apakah cara terbaik untuk mahir berbahasa Arab?

Saya plan nak ikut cara DR DANIAL ZAINAL ABIDIN (idola saya).

Melalui cerita Dr Danial, sewaktu belajar Medic di Alexandria, Mesir, semua pembelajaran dalam English. Di sana, terdapat banyak ceramah daripada Sheikh-sheikh yang hebat. Tapi, Dr. Danial tak faham. Oleh sebab mempunyai motivasi yang tinggi untuk mendalami ilmu-ilmu daripada ulama-ulama, maka dia pun belajar bahasa Arab sendiri-sendiri. Dr Danial pandai bercakap bahasa Arab dengan cara menghafaz kamus bahasa Arab dan bergaul dengan orang Arab.

Kamus dah saya beli, baru hafaz 1 daripada 375 muka surat = 20 perkataan. Jauh lagi perjalanan. Moga Allah kuatkan semangat saya untuk belajar bahasa kampung saya.

Mungkin ada yang tertanya-tanya, "kenapa kampung? Penulis berasal daripada Timur Tengah ke?"

Maksud saya, "Kita kan keturunan Nabi Adam, Nabi Adam kan tinggal di syurga sebelum berpindah ke bumi. Jadi, kampung asal kita semua syurga lah. Bahasa Arab kan bahasa Syurga."

Kalau ada orang tanya, "Kampung kat mana?" Jadi, jawablah syurga. ^^ InsyaAllah.

Ha, saya teringat satu soalan yang menarik.

Cuba check Firman Allah:-


”Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: ”Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.” Mereka berkata: ”Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?”. Tuhan berfirman: ”Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui”

(Al-Baqarah:30)

Pernah sahabat-sahabat terfikir, kenapa Allah berfirman nak jadikan khalifah hidup di muka bumi sedangkan Allah ciptakan Nabi Adam a.s dan Hawa tinggal di syurga buat sementara waktu? Kenapa tak terus jadikan Nabi Adam a.s di muka bumi? Apa pentingnya peristiwa pohon larangan itu? Ingin saya tekankan di sini, tiada kesilapan pada wahyu Allah ini.

Saya tinggalkan sedikit homework buat sahabat-sahabat semua. Selidiklah menggunakan sumber-sumber yang sohih. Bertemu lagi di medan cyber ni dan kita akan bincangkan bersama-sama. InsyaAllah.

Kamus Bahasa Hari ini:-

Budu: Sejenis makanan yang diperbuat daripada ikan bilis, ia merupakan makanan orang kelantan. Sedap! Lebih sedap sekiranya dimakan bersama-sama ikan bakar dan nasi putih panas-panas. Budu Cap Ketereh yang terbaik~.Sekali rasa, pasti termimpi-mimpi. (^_^)

wassalam..


2 comments:

fathin ramlan said...

timur tengah?
pantai timur laa...

adziemah said...

cik adik patin, kamu suda slh phm la..
bahasa penduduk timur tengah kan bahasa arab..

sepert di artikel ni, ak nk truskan blaja bahasa kampung ak means bahasa arab la, bahasa kampung kita semua la, bahasa syurga