Wednesday, September 1, 2010

Packing~

Salam warahmatullah,

Begitu cepat masa berlalu, tak lama lagi akan bermusafir ke negara asing. Teringat 'TO DO LIST' yang saya buat sejurus selepas Final Exam A-Level. Antaranya:-

  • memperbanyak hafazan Al-Quran
  • cuba habiskan buku Raheeq Makhtum (sirah Rasulullah s.a.w)
  • baca buku-buku sirah sahabat
  • belajar memasak macam-macam daripada Chief Chef = ibu ^^(alhamdulillah, banyak resepi berjaya saya muatkan dalam buku resepi elektronik..)
  • belajar menjahit baju kurung (tak lama lagi akan berjaya menghasilkan baju raya buat si kecil ecah..seronoknya!kalau dah siap nanti, saya postkan gambar)
  • ambil kelas bahasa arab
Apabila saya check, ada juga yang belum terlaksana dengan jayanya. Walau bagaimanapun, syukur ada buat senarai, kalau tidak, tidur dan tengok tv saja lah jawabnya.

*Moral of the story = kepada yang akan bercuti panjang, sila plan masa cuti anda sebaik-baiknya. Paling penting, buat seperti dirancang.




Bertebaran di bumi India




Melaka Manipal Medical College..inilah tempat yang bakal menyaksikan usaha gigih saya untuk menjadi doktor muslim yang SUPER. InsyaAllah.

Bila di fikir-fikir, rasa seperti Khalid Al-Walid, mengembara ke pelusuk dunia bagi menyampaikan risalah. Bezanya cuma, jenis jihad dan pengangkutan.

Zaman sekarang, kalau tunggang kuda macam panglima Khalid Al-Walid, mesti terlepas 1 semester pengajian di sana. hehe..(.entah-entah kuda sampai India tapi saya tertinggal di tengah perjalanan)

Packing bag

Terima kasih Hasenah (Sen) a.k.a bakal senior yang sebaya. Sen ni antara ahli geng stay up BATWOMEN semasa di SESERI. Terima kasih sebab sudi share list keperluan yang perlu di bawa. ^^



Tapi terasa berat hati sungguh nak pack barang..mungkin disebabkan banyak sungguh perkara yang menyedihkan baru-baru ini..tak patut..tak patut macam ni..Ya Allah, kuatkan semangatku dan damaikanlah hatiku...ameen..

Buku-buku WAJIB bawa

Ustaz nasihat kami supaya jangan lupa bawa buku-buku wajib..

Ustaz pesan."Kamu semua jangan lupa bawa buku Raheeq makhtum, Muntalaq, Fiqh Sirah, buku tu..buku ni.. (ustaz telah menyenaraikan buku yang sangat banyak)"

"bawa softcopy boleh tak ustaz?"saya bertanya. (lebih ringan)

"kalau softcopy, enti malas nak baca nanti. Ustaz tahulah."bidas ustaz. (betulla kata ustaz, sebab baca softcopy raheeq makhtum lah, saya tak khatam-khatam lagi. Sakit mata dan malas nak menghadap laptop 24 jam)

"Tak payah bawa banyak sangat makanan, rugi nanti. Kalau makanan, akan habis, tapi kalau buku, tak akan habis dan berguna sampai bila-bila. Lagipun buku-buku ini tak ada jual kat sana, nanti hati kosong kalau tak diisi." tambah ustaz lagi.

Betul tu, keperluan seorang Da`ie ialah ilmu yang sohih. Ilmu tanpa amal sia-sia, amal tanpa ilmu akan sesat. Hati ini ibarat tanah, kalau tak disiram, maka kering kontang lah ia. Lalu, pohon ataupun amalan pun akan mati.

Akhir kata, doakan saya bersemangat semula..Allahu akbar!

Info: Raheeq makhtum (the sealed nectar) mengisahkan sirah Nabi Muhammad s.a.w. yang ditulis oleh Syeikh Safy Al-Rahman al-Mubarakfuriyy, telah memenangi hadiah tempat pertama pertandingan Seerah Rabitah Alam Islam,Mekah.

Wassalam

2 comments:

khaleeftunggal said...

wah3...besh bace..rupenye byk dah ilmu ko eh..
aku xleh nk kebelakang..
same2 kite bgerak ke dpn tau..
we mish u la bunge!

adziemah said...

jzkk najwa..
same2 begerak!!!!!(over sikit)