Friday, January 28, 2011

Betulkah belajar kerana Allah?


Petikan dari sebuah emel sahabat saya....


Ya Allah, bagaimana akan ku jawab di akhirat kelak?
Bahawasanya aku belajar
untuk memenuhi egoku sendiri
yang ingin menjadi pandai
yang ingin berasa hebat dengan keputusan yang cemerlang
dengki dengan keputusan orang lain
susah hati dengan peperiksaan
susah hati dengan keputusan yang mengecewakan
aku menjadi pandai, tetapi aku semakin jauh
gembira apabila keputusan diri lebih bagus dari yang lain
bahkan merasakan diri semakin pandai dengan kehebatan sendiri
dan di sebalik semua kehinaan ini, aku mengatakan
"aku belajar kerana Allah"
Kemudian Nabi Adam menerima dari Tuhannya beberapa kalimah (kata-kata pengakuan taubat yang diamalkannya), lalu Allah menerima taubatnya; sesungguhnya Allah, Dia lah yang Maha Pengampun (Penerima taubat), lagi Maha Mengasihani.
2:38

No comments: