Saturday, June 27, 2009

Epilog Silam I

“Kaki tak guna !! Lebih baik tak payah ada kaki !!”raung kak long dengan linangan air mata.

Kami sekeluarga terkejut dan terdiam.

Esoknya, selepas solat subuh berjemaah, saya bersalaman dengan kak long.

“Kak long, jom kita mengaji sama-sama”saya mengajak dengan penuh lembut. Kak long senyum dan mengangguk.

“A`uzubillahi minasyaitonirrojim. Bismillahirrahmanirrahim.”

“Ar-Rahman.”

Selesai kami membaca surah Ar-Rahman, saya pun memulakan agenda.

“Kak long tau tak apa makna ayat yang kak long baca berulang-ulang kali tadi?”

Kak long menggeleng perlahan.

“Fabiaiyialaa irobbikuma tukazziban maknanya maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan.”

Allah sebut ayat ini sebanyak 31 kali dalam surah ini. Lebih kurang 40% daripada surah ini. Tentu ada sebabnya mengapa ayat ini diulang-ulang.

“Sekarang ini kite(kata ganti diri saya) nak tanya, apa nikmat yang Allah dah bagi dekat kak long?”soal saya sambil tersenyum lembut.

Kak long diam tunduk melihat lantai.

“Kak long mati hidup semula itu nikmat Allah bagi, masih ada kaki walaupun lumpuh itu nikmat, sekarang, keluarga semua sayang kak long pun nikmat. Kak long rasa kak long layakkah dapat semua nikmat ini kalau diikutkan masa silam kak long?”perlahan saja suara saya.

Kak long masih diam, namun air matanya menitis jatuh ke Al-Quran yang dipegang.
“Jangan lupa, nikmat yang paling besar ialah hidayah Allah. Kak long berbeza sangat dulu dan sekarang. Kite sayang kak long yang sekarang. Ada orang diberi hidup di dunia tapi jauh tersesat. Allah hanya bagi hidayah kepada orang tertentu, kak long ini terpilih dan Allah sayang kak long.”sambung saya

“Kak long sakit terlantar lama di hospital sebab Allah nak ampunkan dosa kak long. InsyaAllah dapat masuk syurga. Bayangkan kalau semua ini tak terjadi, kak long masih kak long yang dulu.. Nauzubillah”

“Bila kak long dah berubah ini, kak long perasan tak semua orang sayang kak long?”tanya saya sambil memegang tangannya.

Makin kuat kak long menangis. Terhenjut-henjut bahunya menahan tangis. Saya menjadi sebak.

“Sebab itu..kk..kena..s..selalu bersyukur, alhamdulillah(segala puji bagi Allah). Walaupun kak long lumpuh…tt..tapi kak long masih ada kaki. Ada orang kat luar sana tak ada kaki. Ingat tak doctor cakap apa? Kak long ada harapan untuk berjalan semula tapi kena kuat usaha. Kak long ada usaha tak? Berapa banyak usaha kak long? Ayah cakap kak long tak exercise pun.”

Semakin kuat kak long nangis. Mujurlah ketika itu yang lain ada di atas.

“Kite terkejut tengok kak long semalam. Kak long yang baru bukan macam itu. Jangan pernah marah pada takdir. Percaya qada` dan qadar ditentukan oleh Allah itu termasuk rukun iman”

Firman Allah s.w.t,

Fa innama`al `usri yusra(94:5)
Maksudnya, setiap kesusahan ada kesenangan.

“Kak long sayang kite tak?”saya bertanya sambil menahan sebak di dada. Rasa sayu melihat orang tersayang menangis di depan mata.

Kak long terus memeluk saya. Saya sudah tak tertanggung menahan sebak. Akhirnya, kami berdua berpelukan, menangis keinsafan di pagi subuh itu.
Kakak usrah saya pernah beritahu, “semua barang yang ada pada kita ini milik Allah s.w.t. Jadi, kenapa mesti marah, gelisah kalau Allah ambil balik.”

Analoginya mudah,

“Aku ambil balik ya pen aku yang kau pinjam hari itu”Abu cakap pada Ali

“TAK BOLEH!!”Ali marah

Musykil saya. Tak pelikkah? Sebab itu ucapan sekiranya ditimpa musibah ialah
“innalillahi wa inna ilaihi roji`un”. Untuk bagi peringatan kepada mangsa, kalau dia faham semuanya kepunyaan Allah, insyaAllah hatinya akan lebih tenang. Tapi masyarakat hanya tahu sebut ucapan ini apabila ada kematian saja. Salah tanggapan itu.

Sebulan berlalu…

Alhamdulillah kak long saya sudah boleh berjalan, walaupun masih setapak demi setapak. Doktor pun terkejut memandangkan pada pandangan doctor, harapan untuk kak long pulih daripada lumpuh sangat tipis.

Allah itu maha Kuasa

“Kakak awak sakit apa? Macam mana dia boleh lumpuh?”soalan ramalan daripada anda(macam soalan ramalan SPM pula)

“Kakak saya sakit…………………..”

BERSAMBUNG...

6 comments:

mujahidah said...

blh tak trangkan ape fadhilat surah ar-rahman..
kalau al-mulk untuk plndung dr azab kubur kan?

adik Lin said...

kak KD, hari tu ktorang dtg jenguk kak long kakak kat ICU..
rindu kat kak KD..
kemslam pada kak long kak KD tau
doakn kitorg bjaya di dunia n akhirat..

khaleeftunggal said...

adek2 junio ko pggel ko kak KD??
hahaha..
bajet je mung ni..
muge2 tsabat dlm jlNya..
doakn aku juge

daku musykil said...

lamenyer nak tunggu sambungan post ni..
mane epilog silam 2?

Adziemah Fitriah said...

salam mujahidah...
fadhilat surah ar-rahman sy tak berapa sure
tp pd sy, sy akn bace ar-rahman ble waktu2 sdeh..
supaya kite tak terlalu sedeh ngn ujian Allah yang sikit sgt bebanding nikmat yang kte dpt skrg..
Allah tu Maha Penyayang~

Adziemah Fitriah said...

salam daku musykil..
musykil sgt ke mnunggu smbungan cte ni?
sorila..busy sgt..