Monday, July 5, 2010

Bertudungkan Langsir



KISAH BENAR (sekadar sharing untuk dicontohi yang mana molek)

ERA KEJAHILAN

"Kenapa pakai tudung ini, tudung macam yang kite(kata ganti diri SAYA) pakai ni salahke? tutup aurat juga apa." ujar saya menprotes kakak saya yang sedang menggosok tudungnya yang 'pelik'.

Tapi, kakak saya hanya senyap. Mungkin terkejut ataupun tak nak bergaduh..

Hati saya panas dan berlalu pergi dari situ. Saya tak puas hati, apa masalahnya dengan tudung bawal. (walaupun dia tak cakap apa-apa mengenai tudung saya)

Pada masa tu, kakak saya student baru di UNIMAS, Sarawak

Sewaktu dia balik bercuti di rumah, macam-macam benda pelik yang dia lakukan (mungkin pelik pada saya seorang) :-

  • Pakai tudung labuh bak langsir.
  • Berstokin.
  • Tangan pun pakai stokin (istilahnya STONGAN).
  • pemakaian pula dah macam guni bergerak. (tak nampak bentuk badan)
  • Memboikot pelbagai barang (sampaikan saya tak nak pergi shopping dengan dia lagi)
  • Banyak lagi....
Saya kompius "Apa dah jadi dengan kakak aku sorang ini.."

Dalam bilik saya di kolej pula, hanya saya saja yang tak pakai stokin. Setiap kali keluar rumah, memang saya pelik kenapa kawan-kawan yang lain pakai stokin. (padahal pergi pasar malam saja pun). Tapi saya tak pernah berani untuk bertanya kenapa, mengapa, bagaimana..

Mungkin fesyen kot..

ERA KESEDARAN

Pada satu hari dalam usrah, naqibah saya (kak aisyah) cakap "kalau kita yakin pakaian kita menutup aurat, kenapa kita ragu-ragu untuk gunakannya untuk solat?"

Balik dari usrah saya pun berfikir, fikir dan fikir lagi..

"Apa masalahnya dengan pakaian aku? Kalau ikutkan memang tak boleh bawa solat pun. Aurat dalam solat kan hanyalah muka dan tapak tangan. "saya bermonolog dalaman.
  • Tudung yang jarang.
  • Kadang-kadang boleh terlihat leher(walaupun ber 'pin' dua)
  • Kaki tak tutup
  • Lengan kadang-kadang terdedah (lebih-lebih lagi baju kurung yang licin tu)
So, berdasarkan list di atas, memang pakaian saya 'out' la.

Kenapa waktu solat baru saya jaga aurat sedangkan masa lain tak..Walhal, Allah kan sentiasa melihat. Allah bukan melihat kita waktu solat saja! Sepatutnya...


Dengan hidayah yang Allah kurniakan, saya mula memakai stokin. Tapi rasa pelik sangat. Rasa pelik sebab kiri kanan orang pandang pelik. Di rumah, di kampus mahupun kolej. Mungkin sekali pandang macam orang berpantang (hehe). Tapi tak kisah lah..Yang penting pandangan Allah.

Tudung pula bertukar dari tudung bawal yang jarang kepada tudung bercorak yang tak jarang. Dari dua kepada tiga brooch (tambah satu di leher)

Saya pun mula memakai 'stongan'. Alhamdulillah..syukur dengan perubahan pada diri.

ISU TUDUNG LABUH

*gambar pelakon korea Full House dan Autumn in My Heart (lawa juga kan dia pakai tudung?)

Saya masih tak dapat jawapan kenapa ada yang pakai tudung labuh?

Pilihan jawapan yang saya terfikir mungkin :-
  1. Fesyen orang alim-alim. Macam ustazah. (pilihan ini 'reject'.. tak kan lah sebab fesyen saja)
  2. Lebih sempurna dalam menutup aurat (bentuk badan)
  3. Menjaga diri dari menjadi perhatian kaum Adam (mungkin terjaga 'sikit'..dah memang namanya lelaki)
  4. Isteri-isteri Rasulullah s.a.w pun pakai (bak kata Ustaz Azhar Idrus ini yang paling afdhal..sila-sila la klik untuk mendengar ceramah beliau yang bertajuk 'Berkahwin berpisah kerana Allah')
Akhirnya saya merancang untuk bertudung labuh..

Tapi pelbagai masalah yang timbul..bermacam-macam dugaan seolah-olah Allah tak izinkan

Bersambung...

* p/s: kisah ini hanya untuk perkongsian (mungkin ianya membantu)

3 comments:

fArA jeFF said...

terus2 mencuba :)

adziemah said...

Salam, syukran. Fara Jeff yang mane satu ni?

Anonymous said...

kakak yg kamu sygggg wahhhh majuuuu!!