Tuesday, May 17, 2011

ini cerita tentang ibu saya

Post kali ini di dedikasikan buat ibu saya, Pn Latifah Mohd Isa a.k.a ex-pengetua saya..

Ibu saya ni terer memasak. Biasala, bekas guru ERT. Semuanya sedap..Moto ibu yang selalu di sebut-sebut, "memasak ni mudah je, main campak-campak je" tapi kalo saya ikut moto ni, silap-silap makanan tu yang kena campak. Seronok bila terkenang memori pergi bercuti di Cameron, PD, Tanjung Tuan..walaupun pergi bercuti tempat asing, tapi still boleh makan sedap-sedap macam 'steamboat ibu'..

Masakan ibu yang menjadi feveret saya,

Laksa Penang, Pari Masak Asam Pedas, Kentang kicap, sambal udang, Nasi Ayam, Nasi Lemak, bihun sup, sup tulang, Kuzi Ayam, Ayam Percik, Ikan siakap bakar, wah....sedapnya!!!! (lapar..lapar..kan best kalo boleh pos laju semua makanan ini)

Ibu saya jugak 'pendengar' yang baik..

pernah 1 hari, saya bercerita tentang masalah saya dengan penuh perasaan, belum sampai separuh jalan, ibu saya dah tido..hahaha..(sori ibu, cerita ni penting untuk diceritakan)

Macam tu jugak kalo tengok movie feveret ibu, Kabhi Kushi Kabhi Gham..

Walaupun da tengok banyak kali, tapi still ibu tak pernah tengok keseluruhan cerita..sebab, mesti ada part-part yang ibu tertidur..hehe

Ibu jugak boleh dikategorikan makcik siber..
sambil memasak pon boleh ber online..kadang-kadang ayah jeles ibu asyik depan laptop..so, ayah pon apa lagi, amek laptop jugak..sweet kan?

Ibu juga sangat sayang periuk belanga yang ada kat dapur tu..lebih-lebih lagi jenama Vission..kan ibu?

Ibu juga pengetua yang berkaliber..
Bayangkanlah, tengah mamai-mamai baru bangun dari tidur, ibu cakap

"Adik, pergi tutup pagar sekolah.." (haha..sebenarnya ibu maksudkan pagar rumah)

Banyak lagi yang ingin saya kongsikan, tapi cukupla setakat ini..

Untuk ibu,

Terima kasih ibu,
sebab telah melahirkan kite di pagi raya..(dapatlah merasa dua besday, satu 26April satu lagi AidilFitri..hehe)

Terima kasih ibu,
sebab jaga kite dari kecik sampai dah boleh kahwin..(ayat cepumas ni)

Terima kasih ibu,
sebab selalu tolong kite buat kerja sekolah..lebih-lebih lagi folio..(taktik saya: bila dah last minute kerja still tak siap, buat muka nak nangis, confirm ibu akan tolong)

Terima kasih ibu,
sebab selalu masak masakan yang sedap-sedap..(sampaikan boleh buat list nak makan apa kalau balik malaysia)

Terima kasih ibu,
sebab ketawa untuk setiap lawak yang kite buat..

Terima kasih ibu,
sebab sanggup datang menjenguk kite di ceruk Manipal ni..(ibu saya datang Manipal, jangan jeles!!!)

Terima kasih ibu,
kerana memanusiakan kite dengan kasih sayang..

Terima kasih ibu,
Terima kasih atas segalanya....

No comments: