Friday, September 16, 2011

Hilangnya satu 'pinjaman'

Tempat: Kedai makan, Serdang
Masa: 2 ptg
Subjek: Saya dan Fatin

"Tak po, adik bayar pah ni..makan dulu"kata seorang pekerja kedai tersebut sambil tersengeh-sengeh gatal.

Kami pon duduk dan makan.

Fatin: "Itulah yang Fatin tak suka bila balik malaysia, orang lelaki 'tempe' (penduduk India) tak pon macam orang lelaki kat malaysia ni. Diorang tak kacau kita pon"

Saya: "Setuju!!!"

Setelah kekenyangan..

Saya: "Alhamdulillah kenyang. Dah lewat ni, jom kita balik"kata saya.

Kami pon berjalan menuju stesen komuter.

Fatin: "Ya Allah, purse Fatin tak ada. Tertinggal kat kedai makan tadi kot."

Saya: "Jom, kita patah balik cepat, takut abang kedai tu ambil pulak.Muka dia macam tak boleh dipercayai"

Setiba di sana, dia bertanya pada makcik tuan punya kedai.

Makcik: "Tak ada lah,nak.Em..ada nampak purse budak ni tak kat meja masa kemas tadi?"makcik bertanya abang gatal tadi.

Abang gatal: "Tak dop pon"

Saya dan Fatin saling berpandangan. Bukan duit yang dirisaukan, tapi segala kad-kad peting ada di dalam purse itu terutama student card dan IC card. Saya masih tak puas hati. Saya suspek 'abang' tu.

Saya: "Fatin bagi nombor Fatin, kalo abang tu betul-betul ambil, mungkin Allah akan gerakkan hati dia untuk pulangkan balik." cadang saya separa berbisik.

Fatin: "Boleh saya tinggalkan nombor hp saya kat makcik?013-*******. Manalah tau ada orang terjumpa dan beri makcik"

Kemudian kami mencari di sepanjang jalan yang kami lalui. Dua kali kami ulang-alik.

TAK ADA!!!

Allahuakbar!...saya menoleh melihat Fatin.

Dia tenang saja.

Fatin: "Tak apalah Adziemah, Kita balik la. Ada orang dah ambil agaknya. Kalo kat India, Fatin tinggalkan kunci motor kat motor pon 'tempe' tak curi"

Saya: "Innalillahi wainna ilaihi rojiun..Fatin sabar ya."

Fatin: "Innalillahi wainna ilaihi rojiun. Baru tadi kat daurah kita semangat nak berjuang, terus Allah uji Fatin..Ya Allah, beratnya ujian ni"

Saya: "kite rasa, Allah pilih Fatin yang hilang purse dan bukan kite sebab Fatin lagi kuat dari kite. Kalau kite, mesti dah menangis memanjang. Kite teman Fatin balik sampai stesen bas ya?"

Fatin: "Tak payah Adziemah. Fatin ok"

Saya tetap membeli 2 tiket ke Bandar Tasik Selatan iaitu arah bertentangan untuk ke rumah saya, Kajang.

Saya lihat dia. Dia lihat saya. Kami diam sahaja.

Saya: "Fatin ok?"

Dia tersenyum kelat.

Sesampainya di stesen Bandar Tasik Selatan, dia bertegas tak mahu saya susah-susah temankan dia ke Titiwangsa.

Fatin: "Tak payah Adziemah, Fatin boleh jaga diri. Membazir je duit Adziemah. Fatin ada duit seringgit je..nak pinjam duit boleh?"

Saya: "Nah, rm50. Em, bolehla Fatin, jangan risau. tak susah pon. Kite risau Fatin pergi sorang macam ni. Tambah pulak tiket bas pon Fatin tak beli lagi. Hp kite pulak mati, lagilah risau"

Fatin: "Tak apa.....tak apa...Adziemah percaya kat Fatin, ok?"

Saya: "Ala...bolehla..sampai Titiwangsa je pon, bukan sampai Pahang."

Dia tetap bertegas tak mahu saya teman kan dia. Rasa serba salah. Saya tak mahu tinggalkan dia dalam keadaan sebegitu. Dalam masa yang sama saya tak mahu memaksa dia.

Saya: "Bolehla Fatin..."

Fatin: "Adziemah, Fatin nak bersama dengan Dia"

Saya: "ok..baiklah"tersenyap saya. Siapalah saya untuk menghalang seorang hamba dalam kesusahan yang ingin bersama Rabbnya.

Setelah berpelukan, dia pon berlalu pergi tanpa menoleh. Mata saya masih tertumpu padanya. Dia memberi sedekah kepada peminta sedekah di situ. Tersentuh saya.

Tiba-tiba ada seorang lelaki menyapa.

Lelaki: "Adik, boleh luangkan masa sikit. Kita sebenarnya ada satu borang untuk diisi. Ini untuk support anak melayu."

Fikiran masih bercelaru..tapi kesian pulak tengok lelaki itu. Saya pon pergi ke kaunter tersebut.

Seorang lelaki lain bercerita panjang lebar mempromosi satu kad insuran. Saya pon tak ingat apa namanya.

Allah saja lah yang tahu, tak faham apa-apa. Otak masih serabut, ditambah lagi dengan keserabutan. Tadi cakap kena isi borang je.

Saya: "Minta maaf sangat-sangat encik..sebenarnya saya tengah ada banyak masalah dalam kepala. Tak dapat nak fokus. Saya betul-betul tak boleh nak decide apa-apa,.. Minta maaf ya"

Lelaki lain: (muke agak kecewa)"eh, adik tak payah minta maaf, saya yang patot minta maaf ambil masa adik"

Saya pon berlalu..

Sedang saya duduk menunggu tren, saya banyak berfikir..

Muhasabah diri..

Hebatnya kawan saya ni. tabah..kami memang rapat. Saya kagum melihat dia. Sia sentiasa melihat semuanya yang berlaku adalah tarbiyah Allah untuk dirinya.

Dulu dia pernah cerita kat saya, dia selalu fikir, semut yang berjalan mendekati dia itu seolah-olah semut tu nak beritahu dia yang dia ada buat dosa hari ini.

Subhanallah, hebat nya dia

Terasa menyesal pulak kerana tak temankan dia.

Tanpa saya sedari, air mata pun mengalir..kesian kat dia. Ya Allah, Kau lembutkan lah hati orang yang ambil purse Fatin, gerakkan lah hati orang tu untuk pulangkan balik.

Datang 3 orang lelaki, duduk sebelah saya. Salah seorang dari mereka rupa macam orang pakistan, dia berketayap dan berjambang.

Mereka berbual dalam bahasa Hindi.

Seorang dari mereka,lelaki 'C' menegur saya.

Lelaki C: "komuter ini boleh gi serdang ke?"tanya lelaki C dalam loghat kelantan sambil tersenyum pelik

Saya: "ya"

Lelaki itu berpaling kepada kawannya. Bercakap sesuatu . Entah kenapa saya rase suaranya kali ini lebih kuat. Dia bercakap dalam bahasa Arab

Kemudian, kembali melihat saya.

Lelaki C: "adik orang mana dan nak pergi mana ni?"sambil asap rokok berkepul-kepul keluar dari mulutnya.

Takut rasanya, saya pon berlalu dari situ.

Lelaki C: "Eh, adik nak gi dah ke? jangan lah pergi lagi"dengan nada pelik..

Adoi...Malaysia...Malaysia...

Tren tiba... saya memilih koc wanita..(pelaksanaan koc wanita adalah tindakan yang sangat bijak dari pihak KTM)

Sesampainya saya di rumah, saya bergegas mnelefon Fatin. Entah di mana dia sekarang.

Fatin: "Adziemah, Fatin ada kat Serdang ni. Tadi ada seorang kakak ni call Fatin, dia jumpa purse Fatin tercicir kat jalan. Ya Allah, Alhamdulillah, kakak tu try cari Fatin guna IC, tapi tak dapat. Allah gerakkan hati dia untuk tanya kat makcik kedai makan tu."

Saya: "Subhanallah!!"

Allahu rabbi..

Kalau difikirkan, Allah macam testing je, nak tengok bagaimana hambaNya menghadapi ujianNya.

Adakah berputus asa denganNya?

Menyalahkan takdir?

Ataupun semakin dekat padaNya?

Menjadikan Dia tempat bergantung...

Hebat sungguh cara Allah mentarbiyah sahabat saya ini. Sesuai lah dengan dia iaitu seorang yang hebat.

Allah tahu kemampuan kita, dan Allah akan uji dengan apa yang kita mampu sahaja.

bukankah itu janji Allah?
لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا

Bersabarlah apabila diuji, kerana itu tanda nya Allah masih sayangkan kita.

2 comments:

Anonymous said...

kenape dah lame tak update? busy eh? updatelah..suke bace..dapat jugak berfikir untuk insafkan diri

teratai biru said...

subhanallah..

jzkk atas sharing..

tersentuh baca..

moga Alah chenta sama kamu dan sahabat kamu itu...