Monday, May 25, 2009

Dari KBM Ke KMB

Semester lepas, saya menyertai program Keindahan Bersamamu. Program yang menginsafkan. Sebelum ini, apabila bercerita tentang anak derhaka, tak terusik sikit pun hati saya kerana pada saya, saya tak pernah tinggi suara atau berkasar dengan ibu dan ayah. Tapi, hari itu saya sedar, saya pernah mengecewakan mereka. Saya anak derhaka. Terdapat satu sesi peserta diminta menulis surat untuk ibu bapa. Dengan linangan air mata yang tak henti-henti, saya meluahkan isi hati saya pada kad itu.
Untuk Ibu,
Kita minta ampun dengan ibu. Walaupun kita tak pernah tinggikan suara dengan ibu, tapi kita selalu merajuk, mesti ibu terasa hati. Kita sayang ibu. Kalau ditakdirkan kita mati, kita tak nak ibu menangis macam waktu kaklong nazak, sayu hati kita…..(ada sambungan yang dirahsiakan)”
Untuk Ayah,
Walaupun ayah tak pernah cakap ayah sayang kita, tapi kita yakin ayah sayangkan kita. Walaupun ayah penat atau sesusah mana pun, ayah mesti akan tunaikan permintaan kita…(sambungannya dirahsiakan)”
“Akhir kata, kita harap kita sekeluarga akan bertemu di syurga nanti”.basah kad itu dengan air mata saya.

Urus setia program mengambil kad saya dan meminta alamat rumah saya.

“Kak, boleh tak akak hantar kad ini ke rumah saya lagi dua minggu. Sebab esok saya akan bercuti selama seminggu, saya risau saya akan sorokkan surat ini nanti. Lagipun saya malu kalau surat ini dibaca waktu saya ada di rumah.”pinta saya dengan mata yang merah.
Kakak itu hanya tersenyum.

Perjalanan ke KOLEJ MARA BANTING

“Alamak, nanti kita akan naik bas ‘lagho’ untuk pergi ke KMB. Apa kata kita pasang CD nasyid. Tapi siapa ada CD nasyid ya?
“Kita burn ke CD kosong ok tak? Kan dalam laptop kau ada banyak lagu nasyid”cadang Izzati.
Saya pun berlari-lari ke beberapa buah rumah untuk meminjam CD kosong dan CD nasyid memandangkan lagi setengah jam untuk bertolak. Tapi malangnya, kami tak berjaya transferkan nasyid ke CD kosong itu. Rupanya hikmah dari kisah ini ialah, Allah nak saya pasang CD bacaan Al-Quran sepanjang perjalanan. Benarlah ujian adalah tarbiyah dari Allah buat hambaNya.
Dalam perjalanan ke sana, ibu saya telefon.
“Adik sihat?Ibu baru dapat surat adik.Ada apa-apa masalahkah?”soal ibu kerisauan.
Tahulah saya surat itu sudah sampai ke rumah.
“Adik tak ada salah apa-apa. Jangan risau. Ibu pun sayang adik.”sambung ibu..tanpa disedari mengalir air mata saya. Lega bercampur syukur. Izzati kelu melihat saya menangis.Tangisan saya tenggelam dalam bacaan ayat suci Al-Quran.

EXPLORE DUNIA ISLAM(menyingkap kegemilangan Islam yang telah hilang)

Sampai pun kami di KMB.Majlis dimulakan dengan gimik yang menarik. Pameran yang disediakan menyedarkan peserta tentang kerosakan sebahagian remaja yang terkandas dalam kancah gejala sosial. Pengisian yang sangat berguna bagi remaja Islam supaya bangkit semula menegakkan kalimah Allah di muka bumi. Untuk menjadi pengganti Salahuddin Al-Ayubi, Sultan Muhamad Al-Fateh dan ramai pejuang syahid. Untuk Fatimah, wakil dari KMB, ana ucapkan syukran kepada pihak KMB kerana menjemput kami warga INTEC. Ukhwah fillah abadan-abada ya rafiqati.

~Allah Maha Kuasa~

2 comments:

khaleeftunggal said...

salam bunge~
ko mmg ank yg bek..jgn riso..
ko pn shbt yg bek..
syg ko..
syg ukhwah kite sume..!!!

Adziemah Fitriah said...

Hehe..
Falzamha,fainnal jannah takhta rijlaiha