Saturday, August 10, 2013

Kisah Pelajar Perubatan: Santuni pesakit

27 June 2013

"Assalamu'alaikum makcik.hari ini pakcik sihat sikit tak?"

"wa'alaikumussalam.eh,kamu!jemput makan keropok"sambil menghulur keropok ikan kepada saya.

"eh..tak apalah makcik"

"ambil lah"bersungguh-sungguh makcik tu pelawa.saya pon ambil.tak baik tolak rezeki  

Teringat kali pertama kami berjumpa-4 hari lepas
Makcik tu dingin dengan saya. Mungkin tak larat nak layan student medic.10 soalan saya tanya,1 jawapan.Pakcik pula buat-buat tidur.

Tapi alhamdulillah,selepas 10minit berbual,mereka tunjukkan respons positif.

Di situ lah kesabaran memainkan peranan. Jika kita santuni orang,orang akan santuni kita.

"Makcik,kenapa dalam fail ni tulis makcik tak nak pakcik jalani pembedahan?"

"Semalam doktor tu ada beritahu makcik risiko pembendahan tu nanti,garang doktor tu.serius je.makcik jadi makin takut la.Makcik cakap pada doktor tu,cakap lembut-lembutla dengan makcik,makcik takut.Adziemah nanti jadi doktor,janganlah sombong-sombong ye"

"InsyaAllah makcik"

Hari ini saya belajar sesuatu yang tiada dalam buku medic.

No comments: