Saturday, August 10, 2013

Syirik Dosa Besar!

Saya sebenarnya sesak dada bila fikirkan tentang ini..

tak tau nak tulis di mana,kat fb takut tak sesuai pula..Jadi, saya decide untuk tulis di sini


Hari ni hari raya.

Seperti kebiasaan, menziarah sanak saudara.Jumpa makcik-makcik, nenek-nenek, atuk-atuk..

"Tok ni ada ilmu kuat, sekarang ni kita kena buang dulu anasir tak baik tu. kena buang dulu ilmu dia tu baru lah dia tak mati terseksa"

"Nek ni ada pakai susuk. Kena buang dulu susuk tu kalau tidak dia akan terseksa macam ni"

Apa semua ni?!

Saya stress!

Betapa lazimnya sehingga, dalam satu hari dengar pelbagai jenis cerita.

Semua nya tentang 'ilmu'. Ilmu kuat, ilmu silat, ilmu pengasih, ilmu susuk, ilmu perapat, ilmu pelaris.

Ya Allah, itu semua kan syirik.

Syirik itu menyekutukan Allah. Menjadikan jin sebagai perantara. Berharap kepada selain Allah.

Kalau di teliti, ada antaranya solat tak tinggal, al-quran baca. Tapi kenapa konsep tauhid tu tak difahami.

 Bila saya fikir-fikir, benarlah amal tanpa ilmu tu membawa kepada kesesatan. Perkara asas seperti tauhid adalah wajib dipelajari dan difahami.

Jadi, marilah sahabat2, kita menuntut ilmu dengan menghadiri kuliah2, talaqqi di sekolah pondok.

Saya pun kurang ilmu agama, tapi kalo kita berusaha sedikit2 insyaAllah. 

Saya ada satu hajat yang sangat besar. Moga2 Allah permudahkan. InsyaAllah hajat di hati ingin mengaji pondok semasa tempoh cuti semester 2 minggu yang tak lama sahaja lagi. Mohon doa ye sahabat. Moga ibu lembut hati beri keizinan 

No comments: